Każdy nauczyciel pracując we współczesnej szkole boryka się z problemami wychowawczymi, które u swej podstawy mogą wynikać ze źródła patologii rodzinnych. W jaki sposób pomóc dziecku, które nie otrzymuje elementarnego wsparcia w swoim środowisku rodzinnym, jakim językiem mówić, aby dzieci maltretowane, zaniedbywane i pokrzywdzone rozumiały nasze intencje, chciały nam zaufać i rozmawiać z nami? Jak tworzyć system wsparcia dla ucznia agresywnego, czy można pracować z grupą w celu niesienia pomocy dzieciom agresywnym na tle patologii rodzinnych? Na te oraz inne pytania związane z dzieckiem wychowywanym w rodzinie dysfunkcyjnej odpowiemy w trakcie szkolenia, na które serdecznie zapraszamy.
Moduł I
Zagadnienia:
- różne typy dysfunkcjonalności w kontekście teorii systemowej;
- charakterystyka rodziny, w której żyje dziecko – różne typy dysfunkcjonalności;
- szkody i ograniczenia rozwojowe u dzieci z rodzin dysfunkcyjnych;
- portret dziecka z rodziny dysfunkcyjnej: „zahukana Zosia” i „Jaś rozrabiaka”;
- zespół FAS;
- charakterystyka typowych ról przyjmowanych przez dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w środowisku rówieśniczym.
Czas trwania szkolenia: 5 godzin dydaktycznych
Moduł II
Zagadnienia:
- rozumienie zjawiska agresji w oparciu o kluczowe koncepcje jej etiologii i funkcji;
- metody oddziaływań skierowanych na zmianę kontekstu pojawiania się zachowań agresywnych – rozwiązywania systemowe w zakresie funkcjonowania szkoły;
- metody oddziaływań poprzez zmianę niekorzystnego wpływu środowiska rodzinnego, ich zakres i ograniczenia;
- metody oddziaływań na zachowania agresywne u młodego człowieka poprzez pracę z grupą klasową;
- możliwości i ograniczenia pracy wychowawczej na terenie szkoły wobec dziecka agresywnego;
- zachowania nauczycieli mogące eskalować akty agresji ze strony dzieci.
Czas trwania szkolenia: 5 godzin dydaktycznych